Když si pánové nechávají šít oblek na míru…

Pryč jsou časy, kdy vládly šatníkům českých gentlemanů výhradně jejich ženy (a obleky z konfekce). Pánové mají zájem o to, v jakém outfitu uzavřou obchod roku, v jakém oblečení se ucházejí o ruku své milované či o vysněnou práci. Mnozí proto přišli na chuť oblekům na míru. Nechat si v pánském salonu ušít dokonale padnoucí oblek je rituál, královský obřad. Takový kousek si domů odnesete až za několik týdnů, zato jste spoluautorem výsledného díla – sami rozhodnete o látce, podšívce, vzoru, barvě, střihu… Jaké jsou zážitky a zkušenosti pánského krejčího, který šil nejen pro prezidenty? Pan Šalanda z českého oděvního družstva Vývoj se s námi podělí o zajímavé zážitky, které s klienty zažívá při šití obleků přesně na tělo.


Pane Šalando, dokážete si vzpomenout na nějaký opravdu nestandardní požadavek klienta, kterému jste šil oblek či košili na míru?
Ano, je to již nějaký čas – přišel zákazník, že si přeje perfektně padnoucí oblek, ale má požadavek, který mu nikde nechtějí splnit. Jako vášnivý tanečník si přeje, aby mu oblek perfektně seděl jak v normálním klidovém stavu, tak aby stejně skvěle padl při tanci. V první chvíli jsem si myslel, že se jedná o žert, ale pán to myslel zcela vážně. I přes poměrně dlouhé vysvětlování, že se v principu jedná o „hranatou kuličku“, jsme se nedomluvili a pán odešel hledat dál někoho, kdo mu tento požadavek splní…

 

Potvrdil Vám někdy klient konkrétním příběhem, že “šaty opravdu dělají člověka”, tj. že vděčí obleku z Vašich rukou za nějaký úspěch, pozitivní zážitek?
Třeba minulý týden jsem předával dvěma klientům nový oblek včetně košile. Oběma jsme doladili také boty, opasek, kravatu a kapesníček. Povídám jim – tak pánové, když dovolíte, já Vám zboží zabalím. A oni na to: “Ne ne, pane Šalando, cítíme se v tom novém naprosto bezvadně, spokojenost, pohodlí, takže nám sbalte to, v čem jsme přišli.”

 

Krásný příběh se u nás na prodejně v Třešti udál tak před dvěma měsíci:

Přišel zákazník, který rovnou přiznal: „Přišel jsem se jen tak podívat.“
“No, tak si jen tak něco vyzkoušejte”, já na to. K modrému saku Vám budou ladit bordó chino kalhoty…
„Červená? to v žádném případě!!“ vyděsil se.
“Ale no tak za vyzkoušení nic nedáte,” já na to. A když šel k zrcadlu, tak mu říkám, “Vy se sám sobě líbíte, ale v hlavě se Vám honí představy, co tomu řekne okolí až v tom vyplujete do světa, že…”
„Jak to víte?!” povídá mi překvapeně.
„No, je to na Vás vidět – nejste ani první ani poslední a všechno je to jen v hlavě.“
Ale to není všechno – z prodejny odcházel se sakem, bordó kalhotami, riflemi, dvěma košilemi a jarním pláštěm. Při loučení jsem ještě poznamenal “ale ty boty jsou základ…”
A po týdnu jsme se potkali a pán mi popsal, jak to probíhalo po odchodu z naší prodejny: “Pane Šalando, vyzvedl jsem syna ze školy, hned jsme jeli koupit nové boty, mezitím jsem objednal v restauraci romantickou večeři pro dva a zavolal manželce, že si večer vyjdeme. Doma jsem nový outfit schoval a představil se své drahé v novém těsně před odchodem… Ale to ještě není všechno – zrušil jsem polovinu šatníku. Kousky, které k sobě neladily a jen zabíraly místo.”
A posledním dílem příběhu je, že jsme pánovi ušili nové sako na míru, další kalhoty – tak aby jednotlivé kousky byly kombinovatelné a nebyl to šatník solitérů.

Mají gentlemani, pro které šijete, něco společného, typického?
Pánové se ubezpečují, zda je to skutečně ušito tady v České republice, že budou mít opravdu český výrobek.

Stalo se Vám někdy, že klient byl hodně nesoudný, a v jeho nejlepším zájmu jste jej přesvědčoval, třeba aby kvůli “rozměrnějším tělesným proporcím” zvolil jiný střih? Neurazil se, povedlo se Vám to?
Klienti rozměrnějších tělesných proporcí jsou většinou pozitivně naladění lidé a dohodneme se bez problémů na výběru materiálu v odpovídající barvě i dezénu. Najdou se však i mezi nimi „světlé“ výjimky, kdy si tito pánové – především jejich drahé polovičky – představují, že to vykouzlíme tak, že budou vypadat jako modelové o několik velikostí menší.

Přicházejí někdy pánové s dámou? “Pletou” se Vám pak ženy do řemesla, takže je musíte zdvořile krotit?
Ano, přichází i pánové s dámou. A aby se nám pletly nejen do řemesla, vždyť od toho ženy máme! (smích) Dámy spíše řeší jiný problém: jak ten svůj poklad, který mají doma, přesvědčit a pod jakou záminkou ho vylákat k doplnění šatníku… Takže přicházejí na výzvědy, zda ten který výrobek máme, zda je v odpovídající velikosti nebo zda jsme schopni se přizpůsobit termínově.

I pánská móda si musí odžít nějaké ty trendy a módní výstřelky – chtějí je pánové i po Vás při šití bespoke obleků? Máte konkrétní příklad?
Je to asi rok zpět, kdy přijel zákazník ve vypulírovaném veteránu z časů první republiky a podle dobových fotografií jsme šili na zakázku sako a kalhoty pumpky. Naši pánové se stále ještě drží „při zdi“, aby nějakým způsobem nevyčnívali z davu. Do italských „hračiček“ – mohu-li takto nazvat pány z jižanských zemí – kteří si rádi hrají s barvami a střihovými řešeními, mají naši pánové ještě daleko.

Které barvy a případně vzory čeští muži preferují?
Současný trend, který přetrvává tak rok a půl, je v barvě modré v různých odstínech – většinou jednobarevné nebo jemné káro, proužek, tón v tónu. Tento požadavek přetrvává i pro večerní příležitosti, klienti preferují před klasickým černým tmavě modrý dezén. Větší „odvázanost“ v tom nejlepším slova smyslu našim pánům stále chybí.

Nosí Vám někdy klienti oblek z konfekce, který chtějí upravit na své míry?
Obleků nakoupených v konfekci upravujeme tak 50 % – délky kalhot, velikost pasu, délky rukávů, zabrání saka… bez této služby si neumíme prodej konfekce vůbec představit!

Dokážete bez přemýšlení uvést nějaký estetický prohřešek, který vidíte při nošení obleku?
Tatínek povede dceru k oltáři, nechá si ušít oblek a velmi se diví, že i když je letní počasí, tak košile s krátkým rukávem do obleku opravdu, ale opravdu nepatří. A také: délka rukávů u saka má být tak, aby byla vidět manžeta košile. To je ještě pro mnoho pánů velká neznámá. Ale lepší se to!

 

 

Nechce se vám do obchodu? Vyberte si v našem novém e-shopu.